משמורת משותפת ומזונות

משמורת משותפת

משמורת משותפת ומזונות היא הנושא שעליו נדבר. בתלילה נציין כי המשמורת המשותפת היא אחת האפשרויות להסדרת המשמורת על הילדים במהלך הליך הגירושין. ההסבר התאורטי הוא פשוט למדי – במקום הורה משמורן אחד והסדרי ראייה להורה השני, הפתרון הוא שוויוני – שני ההורים חולקים את הזמן ואת האחריות באופן שווה.

בעולם מושלם זוהי האפשרות האידאלית. הסדר זה מאפשר לילדים לבלות זמן שווה עם הוריהם, ולשמור על מעורבות גבוהה של שני ההורים בחייהם ולהימנע מנתק.

למרות כי באופן כללי זהו הסדר הלוקח בחשבון את טובת הילדים, לא תמיד ניתן לקיים אותו.

במאמר זה נסקור את הנושא, ונדבר גם על משמורת משותפת ומזונות. משמורת משותפת מזונות היא שונה ממצב רגיל מכיוון שיש לה השפעה ישירה על הוצאות הטיפול בילדים.

כמובן שזוהי סקירה כללית בלבד, ואין לראות בדברים תחליף לייעוץ משפטי. בסוגיות אלו מומלץ להתייעץ עם עורך דין גירושין מומלץ ובעל ניסיון.

משמורת משותפת ומזונות

משמורת משותפת

בעבר, במרבית מקרי הגירושין נקבע כי הילדים יעברו למשמורת מלאה של האם. זוהי הייתה התפיסה לגבי טובת הילדים, וכל עוד לא היו בעיות מיוחדות כמו אי כשירותה של האם, זה בדרך כלל היה הפתרון.

כיום הגישה השתנתה ואנו רואים יותר מקרים בהם ההורים בוחרים בפתרון של משמורת משותפת.

הסיבה לכך שברוב המקרים הילדים היו במשמורת מלאה של האם נובעת מתוך סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. על פי סעיף זה של חוק נקבע כי במידה ואין הסכמה בין ההורים, ברירת המחדל עבור ילדים עד גיל 6 היא שהם ישהו עם האם (אם אין סיבות מיוחדות לקבוע אחרת). סעיף זה נודע בתור חזקת הגיל הרך.

במהלך השנים הוטלה ביקורת על סעיף זה, לרבות הטענות כי הוא אינו מייצג את טובת הילדים, מקבע נורמות שאינן שוויוניות ומפלה גברים בצורה בלתי הוגנת.

בעקבות זאת הורתה שרת המשפטים דאז ציפי לבני, להקים ועדה לבחינת הנושא – הוועדה הציבורית לבחינת ההיבטים המשפטיים של האחריות ההורית בגירושין; הוועדה הידועה בתור ועדת שניט.

הוועדה המליצה לבטל את מושג המשמורת ואת חזקת הגיל הרך, והציע הסדר נורמטיבי של אחריות הורית משותפת. הוועדה הציעה נוסח חוק חדש, אך העניין מעולם לא הוסדר במסגרת החוק.

אך למרות זאת פסיקות בתי המשפט נוטות לאמץ את התפיסה הזו.

משמורת משותפת מזונות

משמורת משותפת – מתי זה מתאים?

למרות כי המשמורת המשותפת נשמעת כמו פתרון אידאלי, בפועל היא לא תמיד דבר מעשי.

בשביל לקיים אחריות הורית משותפת וזמן משותף שווה בין ההורים, יש צורך בשיתוף פעולה מלא בין ההורים. שיתוף פעולה שנעשה ברמה היומיומית. הדבר מחייב תקשורת טובה בין ההורים, ולא תמיד זהו המצב הקיים. במקרים רבים הפרידה והגירושין משאירים אחריהם מערכת יחסים רעילה ושלילית, והדבר פשוט בלתי אפשרי.

ולא רק שמערכת היחסים צריכה לאפשר תקשורת טובה, יש צורך בכך שההורים יתגוררו בסמוך אחד לשני על מנת שיוכלו לתת מענה לצרכים היומיומיים של הילדים. זה פשוט בלתי אפשרי כאשר ההורים אינם מתגוררים בסמיכות.

איננו אומרים כי ישנה דרישה של בית המשפט לסמיכות מגורים של ההורים, אך בית המשפט צריך לאשר את הבקשה והוא יבחן את ההיתכנות שלה.

משמורת משותפת ומזונות

אז באופן כללי החוק מחייב את ההורים לדאוג לצורכי הילדים הקטנים, ולכן נקבע כי יש לשלם מזונות. סכום המזונות נקבע לפי הסיכום בין ההורים במסגרת הסכם גירושין או על פי החלטה של ערכאה שיפוטית (בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה). שימו לב כי כל סיכום בין ההורים צריך את הסכמת בית המשפט, מכיוון שזוהי זכות של הילדים ובית המשפט מחויב לטובת הילדים עליו לאשר את המזונות שסוכמו בין ההורים.

בעבר התקיים מצב מעוות, מצב שבו האב נשא בחובת המזונות, גם כאשר הילדים היו תחת משמורת משותפת וללא כל התחשבות ברמת ההשתכרות של האם. וכאשר ישנה משמרות משותפת וכל חובת המזונות מוטלת על האב, העיוות גדול עוד יותר – מצד אחד האב משלם לאם עבור ההוצאות עבור הילדים, ומצד שני הוא גם נושא במחצית ההוצאות באופן ישיר.

סוגיית משמורת משותפת ומזונות הגיעה אל בית המשפט העליון אשר קבע פסקה תקדימית ושינה את התמונה. כיום פסיקת בית המשפט העליון, יחדיו עם המלצות וועדת שיפמן אשר מונתה לצורך בחינה מחדש של דיני המזונות, יצרו מצב חדש – השופטים לוקחים בחשבון את ההכנסה הפנויה של שני ההורים, ומשקללים עם זמני השהות ועקרונות השוויון.

בשורה התחתונה, משמורת משותפת מזונות נקבעת בצורה מופחתת מאשר מקרים של הורה משמורן יחיד. אך על מנת לא להיות מופתעים, חשוב להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה אשר יכול לבחון את נסיבות המקרה.

משמורת משותפת

משמורת משותפת מזונות

נושא המזונות הוא נושא מורכב, ולא אחת מגיעים אלינו לקוחות עם הנחות מוטעות בנושא או הבנה לקויה של פסיקת בית המשפט העליון.

הלכת בית המשפט העליון (בע“מ 919/15), יצרה תקדים של שוויון בין הוצאות האב והאם במזונות. והיא מתייחסת למקרה של  ילדים מעל גיל 6 אשר נמצאים במשמורת משותפת.

בשורה התחתונה  איננו ממליצים לאף אחד לנסות להניח הנחות לגבי המזונות, מבלי להבין היטב את החקיקה ואת פסקי הדין לפרטי פרטים. מהסיבה הזו אנחנו כאן.

עורך דין משפחה מומלץ אייל סייג מציע לכם את כל השירותים המשפטיים, לרבות חלוקת רכוש בגירושין, הסכם ממון, הסכם גירושים ועוד.

כיצד להגיע למשרדינו – הוראות בקישור.

Rate this post

משמורת משותפת ומזונות

משמורת משותפת ומזונות
עורך דין מומחה לגירושין

אייל סייג, עורך דין משפחה

בעל משרד בוטיק וניסיון רב בדיני משפחה וירושה.
עוסק בין היתר, בגירושין, משמורת ילדים, מזונות ילדים ומזונות אשה, פירוק שיתוף ואיזון משאבים בין בני משפחה, אפוטרופסות, אימוץ, ילדים חטופים, ידועים בציבור, תביעות אותן ניתן להגיש גם לאחר פסק דין ועוד.

“גם גירושין ניתן להשיג בדרכי שלום בהסכם, בעיקר לטובת ילדים שחווייה קשה עד מאד של סכסוך בין הוריהם ייחסך מהם (בעיקר מעמד של קונפליקט נאמנויות), ובכך ימנעו פצעים/נזקים נפשיים שעלולים להיגרם לאותם ילדים בעקבות הליכים משפטיים ארוכים, מייגעים ומתישים. הכל תוך שמירת זכויות דיוניות ומהותיות של הוריהם.”

השארת טלפון לקבלת שיחה

סרטון מומחה דיני משפחה וירושה

מאמרים

משמורת משותפת

משמורת משותפת ומזונות

משמורת משותפת ומזונות היא הנושא שעליו נדבר. בתלילה נציין כי המשמורת המשותפת היא אחת האפשרויות להסדרת המשמורת על

עורך דין גירושין המלצות

הליך גירושין

הליך גירושין במדינת ישראל הפך להיות דבר שכיח מאוד, כמו בכל העולם המערבי. אך יש לציין כי

עורך דין צו ירושה

בקשה למתן צו ירושה

בקשה למתן צו ירושה היא אמנם הליך פשוט, אך מוטב לעשות זאת באמצעות עורך דין מומחה לצוואה

הסכם גירושין

הסכם גירושין

הסכם גירושין הוא מסמך משפטי המגדיר את כל הסוגיות הקשורות לסיום הנישואין בין בני הזוג. עריכת הסכם

ידועה בציבור ירושה

ידועה בציבור

מנהלת מערכת יחסים בתור ידועה בציבור? חשוב שתדעי מהן הזכויות שלך, ואלו הן זכויות הנוגעות לתחומים שונים

אפוטרופוס לקשישים

אפוטרופוס להורה מבוגר

למה צריך אפוטרופוס להורה מבוגר? כיצד מתבצע מינוי אפוטרופוס לקשישים? והאם ייפוי כוח מתמשך יכול להיות אלטרנטיבה

עורך דין משפחה

עורך דין אייל סייג, עורך דין משפחה מומחה למספר הליכים ומגוון תחומים הקשורים לתחום דיני אישות, בעל ניסיון

קרא עוד >>

איך מתגרשים

איך מתגרשים יפה ומהר ומה אפשר לעשות כשלא יודעים לאן לפנות? איך מחליטים להתגרש והאם ניתן לפנות לייעוץ

קרא עוד >>

ייעוץ גירושין

ייעוץ גירושין ממש חשוב ומומלץ! המשפחה המיידית שלנו הם האנשים שהכי משמעותיים בשבילינו מכולם בחיים האלה אז מובן

קרא עוד >>

תחומי עיסוק

תחומי עיסוק משרד עורכי דין אייל סייג מתמחה בתחומי עיסוק שונים בעינייני משפחה עורך דין לגירושין ההחלטה להתגרש

קרא עוד >>

מזונות ילדים

מזונות ילדים מספר או מזונות לילד הוא נושא המעלה שאלות רבות מכל הצדדים. לפני שנכנסים לדיון על מזונות

קרא עוד >>