מינוי אפוטרופוס לקשיש

מינוי אפוטרופוס לקשיש

מינוי אפוטרופוס לקשיש הוא החלטה של בית המשפט. זהו הליך משפטי המיועד למקרים בהם קשישים מגיעים למצב שבו הם אינם מסוגלים לדאוג לעצמם. מצבים שכאלו יכולים להיות בעקבות מצב נפשי, קוגניטיבי או פיזי. כידוע אלו הן בעיות שכיחות בגיל מבוגר.

מטרתו של האפוטרופוס הוא לטפל בענייניהם האישיים, לרבות החלטות רפואיות ופיננסיות. במאמר זה נדבר מעט על סמכויותיו של אפוטרופוס, ופחות על אופן התנהלותו והמגבלות החלות עליו. את עיקר תשומת הלב נמקד בשאלה איך ממנים אפוטרופוס לקשיש. ולסיום נדבר גם על אלטרנטיבה שכדאי לשקול כבר עכשיו (ייפוי כוח מתמשך).

איך ממנים אפוטרופוס לקשיש

איך ממנים אפוטרופוס לקשיש

מינוי אפוטרופוס הוא החלטה של בית המשפט. ולצורך כך יש להגיש בקשת מינוי אפוטרופוס לקשיש. רצוי לעשות זאת באמצעות עורך דין משפחה אשר יגיש את הבקשה לבית הדין לענייני משפחה

בדרך כלל אחד מבני המשפחה, זה המבקש להיות אפוטרופוס הוא זה אשר מגיש את הבקשה. בעיקרון זהו יכול להיות בן זוג, הורה או קרוב משפחה אחר. אך גם היועץ המשפטי לממשלה, או נציג מטעמו, מוסמך להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס.

שימו לב לכמה נקודות חשובות:

  • הבקשה צריכה לכלול את פרטיו המלאים של האדם שעבורו מבקשים למנות אפוטרופוס, כמו גם בני משפחה מדרגה ראשונה ופרטי ההתקשרות איתם.
  • יש לנמק את הבקשה, ולהתייחס גם עבור אילו עניינים מבקשים את האפוטרופסות, ומשך זמן המינוי.
  • במידה ואפשר יש לצרף את עמדתו של האדם עבורו מבקשים למנות אפוטרופוס. במידה ולא ניתן להשיג את עמדתו, יש להסביר מדוע. יש לצרף גם את עמדתם של בני המשפחה מדרגה ראשונה.
  • מגיש הבקשה יכול להציע מועמד לתפקיד.

הגשת הבקשה למינוי

  1. יש למלא את טופס הבקשה (בקשת מינוי אפוטרופוס לבגיר). שימו לב כי בטופס ניתן לסמן מינוי לעניינים רפואיים/אישיים/רכוש או עניין מסוים. במידה וזוהי בקשה למינוי אפוטרופוס לענייני רכוש, על המבקש לציין האם ישנן חובות/זכויות ברכוש במידה וידוע לו. כמו כן יש לציין אם ישנן הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס.
  2. אם במסגרת הבקשה הוצע מועמד לתפקיד, יש לצרף את הסכמתו בכתב. אם הוא משמש כאפוטרופוס לאנשים נוספים, שאינם קרובי משפחתו, יש לציין זאת.
  3. יש להכין תצהיר לאימות העובדות. התצהיר צריך להיות מאושר על ידי עורך דין או מזכירות בית המשפט.  יש להצהיר, למיטב ידיעתו של מגיש הבקשה, לגבי ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות לאפוטרופוס או הבעת רצון.
  4. יש צורך בחוות דעת רפואית לגבי האדם עבורו מבקשים למנות אפוטרופוס. חוות דעת מסוג זה צריכה לענות על השאלות שעומדות על הפרק: האם האדם מסוגל לדאוג לענייניו, האם הוא יכול להביע את רצונותיו והאם יוכל להופיע בפני בית המשפט.
  5. בני משפחה מדרגה ראשונה (מעל גיל 18) ובני זוג, שאינם מבקשים להתמנות כאפוטרופוס, צריכים לחתום על כתב הסכמה למינוי של המבקש. כמו כן יש לציין את אלו המתנגדים.
  6. ניתן להגיש חוות דעת של עובד סוציאלי. אם לא תעשו זאת, בית משפט יבקש זאת ממשרד הרווחה.
  7. לצורך הגשת בקשת מינוי אפוטרופוס לקשיש יש לשלם אגרה בסך 536 ש“ח. ובמידת הצורך לשלם עבור תצהיר 53 ש“ח (המחירים מעודכנים לשנת 2024).

אישור הבקשה על ידי בית המשפט

לאחר הגשת הבקשה, בית המשפט קודם כל יבצע בדיקה עצמאית על מנת לוודא האם ישנו אחד מאלה: ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות או מסמך הבעת רצון.

במידה וישנו ייפוי כוח מתמשך, שמתייחס לאותם עניינים שבעבורם הוגשה הבקשה, בית המשפט יודיע לצדדים על כך ויאפשר להם להגיב. במידה וישנן הנחיות מקדימות או מסמך הבעת רצון, הם יילקחו בחשבון בהליך.

בית המשפט אינו ממנה אפוטרופוס בקלות , הרי מדובר בשלילת החופש של האדם. לכן בית המשפט שואל שתי שאלות:

  1. במידה ולא ימונה אפוטרופוס, האם זכויות, אינטרסים או צרכים של האדם יפגעו?
  2. האם ניתן להשיג את המטרה בדרכם אחרות אשר יש בהן פחות פגיעה בזכויותיו, חירותו ועצמאותו של האדם עבורו מבקשים למנות אפוטרופוס.

מינוי אפוטרופוס לקשיש

ועכשיו נדבר על מה קורה לאחר שממונה אפוטרופוס, ומהם תחומי אחריותו.

באחריותו של האפוטרופוס לדאוג למען טובתו של הקשיש, לרבות תנאי המגורים, טיפולי רפואי וסיעודי המוענק לקשיש. ובאופן כללי לדאוג לרווחתו וזכויותיו.

על מנת להבטיח זאת האפוטרופוס נתון תחת פיקוח האפוטרופוס הכללי. על פי החוק עליו להגיש דוח ראשוני (דוח פרטה) ודוחות שנתיים.

כל פעולותיו של האפוטרופוס כפופות לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, כמו גם חוק זכויות החולה. עוד דבר שיש להתחשב בו זה ההנחיות המקדימות (במידה וישנן) וכל הוראה של בית המשפט.

מינוי אפוטרופוס לקשיש

עורך דין משפחה אייל סייג

ולסיום ברצוני להדגיש כי השאלה היא אינה איך ממנים אפוטרופוס לקשיש, אלא מה ניתן לעשות על מנת לתת מענה לאדם שנפגעה כשירותו המשפטית, תוך כדי צימצום הפגיעה בחירותו.

כיום החוק הישראלי מאפשר עריכת ייפוי כוח מתמשך. זהו כלי משפטי המאפשר לאדם לקבוע מראש מי ידאג לענייניו במידה ותיפגע כשירותו המשפטית. וניתן גם לתת הנחיות מקדימות על מנת להבטיח כי החלטות הממונה ישקפו בצורה הטובה ביותר את רצונותיו של האדם.

עורך דין משפחה מומלץ אייל סייג עומד לשירותכם במגוון סוגיות בתחום דיני המשפחה לרבות: חלוקת רכוש בגירושין, הסכם ממון, ילדים בסיכון ועוד.

אפשר למצוא אותנו גם ברשתות החברתיות.

מינוי אפוטרופוס לקשיש | איך ממנים אפוטרופוס לקשיש

5/5 - (1 vote)

מינוי אפוטרופוס לקשיש

מינוי אפוטרופוס לקשיש
עורך דין מומחה לגירושין

אייל סייג, עורך דין משפחה

בעל משרד בוטיק וניסיון רב בדיני משפחה וירושה.
עוסק בין היתר, בגירושין, משמורת ילדים, מזונות ילדים ומזונות אשה, פירוק שיתוף ואיזון משאבים בין בני משפחה, אפוטרופסות, אימוץ, ילדים חטופים, ידועים בציבור, תביעות אותן ניתן להגיש גם לאחר פסק דין ועוד.

“גם גירושין ניתן להשיג בדרכי שלום בהסכם, בעיקר לטובת ילדים שחווייה קשה עד מאד של סכסוך בין הוריהם ייחסך מהם (בעיקר מעמד של קונפליקט נאמנויות), ובכך ימנעו פצעים/נזקים נפשיים שעלולים להיגרם לאותם ילדים בעקבות הליכים משפטיים ארוכים, מייגעים ומתישים. הכל תוך שמירת זכויות דיוניות ומהותיות של הוריהם.”

השארת טלפון לקבלת שיחה

סרטון מומחה דיני משפחה וירושה

מאמרים

מינוי אפוטרופוס לקשיש

מינוי אפוטרופוס לקשיש

מינוי אפוטרופוס לקשיש הוא החלטה של בית המשפט. זהו הליך משפטי המיועד למקרים בהם קשישים מגיעים למצב

צוואות הדדיות

צוואות הדדיות

צוואות הדדיות הן כלי משפטי שיכול לתת פתרונות למצבים רבים, וכדאי לזוגות להכיר את האפשרות לערוך צוואה

עורך דין בענייני ירושה

עורך דין בענייני ירושה

עורך דין ירושה מעניק מגוון שירותים משפטיים הקשורים לצוואות וירושות. החל מעזרה בעריכת צוואה, ועד עריכת תצהיר

פתיחת תיק גירושין ברבנות

גירושין ברבנות

הנושא של גירושין ברבנות (בית הדין הרבני) עשוי להיות קצת מבלבל. ולכן לפני שנדבר על גירושין ברבנות,

עורך דין לירושות

עורך דין ירושות

עורך דין ירושות מעניק את מעטפת השירותים המשפטית ליורשים וכל בעלי העניין בירושה. לעתים עורך דין לירושות

עורך דין משפחה

עורך דין אייל סייג, עורך דין משפחה מומחה למספר הליכים ומגוון תחומים הקשורים לתחום דיני אישות, בעל ניסיון

קרא עוד >>

איך מתגרשים

איך מתגרשים יפה ומהר ומה אפשר לעשות כשלא יודעים לאן לפנות? איך מחליטים להתגרש והאם ניתן לפנות לייעוץ

קרא עוד >>

מזונות ילדים

מזונות ילדים מספר או מזונות לילד הוא נושא המעלה שאלות רבות מכל הצדדים. לפני שנכנסים לדיון על מזונות

קרא עוד >>

ייעוץ גירושין

ייעוץ גירושין ממש חשוב ומומלץ! המשפחה המיידית שלנו הם האנשים שהכי משמעותיים בשבילינו מכולם בחיים האלה אז מובן

קרא עוד >>

תחומי עיסוק

תחומי עיסוק משרד עורכי דין אייל סייג מתמחה בתחומי עיסוק שונים בעינייני משפחה עורך דין לגירושין ההחלטה להתגרש

קרא עוד >>