בקשה למתן צו ירושה

עורך דין צו ירושה

בקשה למתן צו ירושה היא אמנם הליך פשוט, אך מוטב לעשות זאת באמצעות עורך דין מומחה לצוואה וירושה. הסיבה הראשונה היא קודם כל הנוחות. פטירה של אדם יקר היא אינה מצב קל, ולהתחיל לעשות בירורים ולהתעסק בבירוקרטיה זה לא הדבר האידאלי.

אך ישנן גם סיבות נוספות כמו היישום המעשי של הירושה, כמו העברת בעלות או קבלת גישה לחשבונות בנקים וכו‘.  ובמקרים מסוימים יתכן כי יהיו גם התנגדויות לצו הירושה, ולכן כדאי שיעמוד לרשותכם עורך דין צו ירושה.

במאמר זה נסביר איך מוציאים צו ירושה כשאין צוואה, וניתן כמה דוגמאות למקרים שהם עלולות להיות התנגדויות. לייעוץ פרטני מוטב לפנות למשרדו של עורך דין לענייני משפחה אייל סייג.

בקשה למתן צו ירושה

איך מוציאים צו ירושה כשאין צוואה

אז זהו המקום להסביר כי מדובר בשני דברים שונים. לכל אדם הזכות לרשום צוואה ולקבוע כיצד יחולק עזבונו לאחר מותו. הוא חופשי לחלק את הרכוש כרצונו, אך עדיין כפוף לחוק ולמוסר.

כאשר אדם נפטר והותיר אחריו צוואה, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. אך מכיוון שלא כל אדם משאיר אחריו צוואה, חוק הירושה נאלץ להגדיר כיצד יחולק העיזבון במקרים אלו.

וכאשר אין צוואה, יש להגיש בקשה לצו ירושה – הליך משפטי שונה (אך גם דומה מאוד).

סעיף 10 לחוק הירושה מגדיר מי הם יורשים על פי דין, וסעיף 12 קובע את העדיפויות בחלוקת הירושה.

בקשה למתן צו ירושה

בקשה למתן צו ירושה מוגשת אל הרשם לענייני ירושה, כאשר בימינו ניתן לעשות זאת באמצעות האינטרנט.  ניתן גם להגיש את הבקשה אל בית הדין הרבני, זאת בתנאי שכל הצדדים מסכימים כי התהליך יתנהל מול בית דין דתי.

את הבקשה יכול להגיש רק אחד היורשים החוקיים, או יורש של היורש. וזאת כמובן בתנאי שאין צוואה. במסגרת ההליך, הרשם לענייני צוואה יבדוק שלא הופקדה צוואה. אך כמובן שאין לו דרך לוודא האם המנוח הותיר צוואה בביתו.

בעת הגשת בקשה למתן צו ירושה יש לשלם אגרה, או ליתר דיוק שתי אגרות. האגרה הראשונה היא אגרת פתיחת בקשה (478 שקלים), והאגרה השנייה היא אדרת פרסום (66 ש“ח). מחירי האגרות מעודכנים לשנת 2024.

איך מוציאים צו ירושה כשאין צוואה

כמה דגשים לגבי הטופס המקוון:

אם ישנו יורש שהוא קטין/אדם שמונה לו אפוטרופוס/ממנה ביופיו כוח מתמשך שנכנס לתוקף/נעדר – יש לציין זאת בבקשה.

  • אישור מסירה של הודעה ליתר היורשים.
  • תצהיר הסתלקות מעיזבון במידה ורלוונטי.
  • מספר אישור של תשלום האגרה המקוונת.

שימו לב שאתם מקבלים בדואר האלקטרוני אישור על הגשת הבקשה.

מוטב לעשות הכל בעזרתו של עורך דין צו ירושה, דבר שדורש גם ייפוי כוח לעורך הדין.

התנגדות לצו ירושה

מקובל לחשוב כי קיימת רק התנגדות לצו קיום צוואה, אך גם במקרים של צו ירושה יתכן כי יהיו התנגדויות. אך הסיבות לכך שונות במהותן. להלן כמה דוגמאות בהן מגישים התנגדות לצו ירושה:

  1. כאשר נמצאה צוואה – צו ירושה הוא ברירת המחדל כאשר המנוח לא הותיר אחריו צוואה. אך במידה ומתגלה כי ישנה צוואה, יש לכבד את הצוואה. החוק מטיל אחריות על כל מי שיודע על קיומה של צוואה להודיע על כך לרשם הירושות. אי מילוי ההוראה יכול להוביל לקנס ואף מאסר.
  2. השמדת צוואה – אם ישנן נסיבות שבהן הצוואה הושמדה בנסיבות שונות, ויש לכך הוכחות, ניתן להגיש תביעה להוכחת הצוואה. זה יכול להיות באמצעות העתק של הצוואה או קרעי צוואה. יתכנו אפילו מקרים כי צוואה הושמדה על ידי אחד היורשים (כמובן שבניגוד לחוק), מכיוון שירושה על פי דין מיטיבה עמו על פני הצוואה.
  3. השמטת מידע מהבקשה – בקשה למתן צו ירושה צריכה לכלול את פרטי כל היורשים החוקיים לרבות ילדים מנישואין קודמים או יודעים בציבור. השמטה של מידע היא עילה להגשת התנגדות. אותו הדבר ניתן להגיש על השמטת מידע לגבי יורש שהוא קטין או יורש מונה לו אפוטרופוס.
  4. יורש שאינו מסוגל להחליט בעניניו – כאשר מרש אינו כשיר לקבל החלטות, ואין עבורו אפוטרופוס או מיופה כוח, ניתן להתנגד לירושה.
  5. ידועים בציבור – מקרים שונים של התנגדות לצו ירושה קשורים לידועים בציבור. על פי החוק ידוע בציבור זכאי לזכויות בירושה, אך יתכנו מחלוקות שונות לגבי המעמד של ידוע בציבור. ולכן יתכנו התנגדויות לצו כאשר ישנו ידוע בציבור שנגרע מצו הירושה, או שנכלל ידוע בציבור שעל דעת אחרים אינו נחשב לידוע בציבור.

אלו הן רק כמה דוגמאות לעילות אפשריות, והן יכולות להיות פתח לסכסוכים משפטיים. ובהתאם לכך תזדקקו לשירותיו של עורך דין ירושה.

הגשת התנגדות לצו ירושה יכולה להביא להוספה או גריעה של יורשים ושינוי חלקם היחסי בירושה, או מינוי מנהל עיזבון. ובמקרה וההתנגדות הוגשה על רקע קיומה של צוואה – זה יביא להחלפת ההליך בצו קיום צוואה. הליך שבפני עצמו יכול לעורר מחלוקות והגשת התנגדויות מסיבות אחרות.

עורך דין צו ירושה

עורך דין צו ירושה

עורך דין צו ירושה עומד לרשותכם בכל הסוגיות הקשורות למימוש הירושה או הצוואה, וגם התמודדות עם קשיים משפטיים אשר עלולים לצוץ. אך זכרו כי הפתרון הטוב ביותר הוא מניעה.

לא ניתן למנוע סכסוכי ירושה באופן מוחלט, אך באמצעות עריכת צוואה בעזרתו של עו“ד משפחה ניתן להפחית עילות ההתנגדות. עורך הדין יודע אילו פעולות לנקוט על מנת לחזק את תוקפה של הצוואה.

למידע נוסף אתם מוזמנים לפנות למשרד עורכי דין משפחה אייל סייג. אפשר למצוא אותנו גם ברשתות החברתיות.

בקשה למתן צו ירושה | איך מוציאים צו ירושה כשאין צוואה | עורך דין צו ירושה

Rate this post

בקשה למתן צו ירושה

בקשה למתן צו ירושה
עורך דין מומחה לגירושין

אייל סייג, עורך דין משפחה

בעל משרד בוטיק וניסיון רב בדיני משפחה וירושה.
עוסק בין היתר, בגירושין, משמורת ילדים, מזונות ילדים ומזונות אשה, פירוק שיתוף ואיזון משאבים בין בני משפחה, אפוטרופסות, אימוץ, ילדים חטופים, ידועים בציבור, תביעות אותן ניתן להגיש גם לאחר פסק דין ועוד.

“גם גירושין ניתן להשיג בדרכי שלום בהסכם, בעיקר לטובת ילדים שחווייה קשה עד מאד של סכסוך בין הוריהם ייחסך מהם (בעיקר מעמד של קונפליקט נאמנויות), ובכך ימנעו פצעים/נזקים נפשיים שעלולים להיגרם לאותם ילדים בעקבות הליכים משפטיים ארוכים, מייגעים ומתישים. הכל תוך שמירת זכויות דיוניות ומהותיות של הוריהם.”

השארת טלפון לקבלת שיחה

סרטון מומחה דיני משפחה וירושה

מאמרים

משמורת משותפת

משמורת משותפת ומזונות

משמורת משותפת ומזונות היא הנושא שעליו נדבר. בתלילה נציין כי המשמורת המשותפת היא אחת האפשרויות להסדרת המשמורת על

עורך דין גירושין המלצות

הליך גירושין

הליך גירושין במדינת ישראל הפך להיות דבר שכיח מאוד, כמו בכל העולם המערבי. אך יש לציין כי

עורך דין צו ירושה

בקשה למתן צו ירושה

בקשה למתן צו ירושה היא אמנם הליך פשוט, אך מוטב לעשות זאת באמצעות עורך דין מומחה לצוואה

הסכם גירושין

הסכם גירושין

הסכם גירושין הוא מסמך משפטי המגדיר את כל הסוגיות הקשורות לסיום הנישואין בין בני הזוג. עריכת הסכם

ידועה בציבור ירושה

ידועה בציבור

מנהלת מערכת יחסים בתור ידועה בציבור? חשוב שתדעי מהן הזכויות שלך, ואלו הן זכויות הנוגעות לתחומים שונים

אפוטרופוס לקשישים

אפוטרופוס להורה מבוגר

למה צריך אפוטרופוס להורה מבוגר? כיצד מתבצע מינוי אפוטרופוס לקשישים? והאם ייפוי כוח מתמשך יכול להיות אלטרנטיבה

עורך דין משפחה

עורך דין אייל סייג, עורך דין משפחה מומחה למספר הליכים ומגוון תחומים הקשורים לתחום דיני אישות, בעל ניסיון

קרא עוד >>

איך מתגרשים

איך מתגרשים יפה ומהר ומה אפשר לעשות כשלא יודעים לאן לפנות? איך מחליטים להתגרש והאם ניתן לפנות לייעוץ

קרא עוד >>

מזונות ילדים

מזונות ילדים מספר או מזונות לילד הוא נושא המעלה שאלות רבות מכל הצדדים. לפני שנכנסים לדיון על מזונות

קרא עוד >>

תחומי עיסוק

תחומי עיסוק משרד עורכי דין אייל סייג מתמחה בתחומי עיסוק שונים בעינייני משפחה עורך דין לגירושין ההחלטה להתגרש

קרא עוד >>

ייעוץ גירושין

ייעוץ גירושין ממש חשוב ומומלץ! המשפחה המיידית שלנו הם האנשים שהכי משמעותיים בשבילינו מכולם בחיים האלה אז מובן

קרא עוד >>